Každé dítě je jedinečné a má v sobě ukryté poklady, které jen čekají, až je někdo objeví a rozvine. Děti s Aspergerovým syndromem mají často neuvěřitelný talent, jsou kreativní a vysoce citliví, což jim umožňuje vnímat svět z jiného úhlu pohledu. Na našich nácvicích sociálních dovedností se nesnažíme měnit to, kým jsou, ale podporujeme jejich osobní růst a pomáháme jim nacházet cesty, jak co nejlépe využít své silné stránky.
Věříme, že každý krok, který dítě na této cestě udělá, je krokem k tomu, aby se cítilo jistější a lépe vybavené pro životní výzvy. Naše lekce nejsou jen o učení, ale také o objevování sebe sama, budování sebedůvěry a navazování hlubokých vztahů s ostatními. Společně s Vámi rodiči tvoříme podpůrné prostředí, kde může Vaše dítě růst a vzkvétat, ať už na individuální cestě nebo ve skupině svých vrstevníků.
Cílem nácviků je poskytnout dětem více možností a schopností, jak dosáhnout svých cílů, rozvíjet vztahy a užívat si každodenní život. Nácvik sociálních dovedností má své opodstatnění a nemusí nutně znamenat, že se jedinec musí „přizpůsobovat“ neurotypické populaci. Spíše jde o to, aby lidé na spektru získali nástroje, které jim pomohou lépe se orientovat v sociálních situacích, což jim může usnadnit každodenní život, práci nebo navazování vztahů.
V naší skupině vytváříme bezpečné a podpůrné prostředí, kde děti mohou otevřeně sdílet své myšlenky a pocity, aniž by se obávaly posuzování. Mnoho dětí, se kterými pracujeme, se potýká s obtížnými situacemi ve svém okolí, a proto je pro nás důležité, aby se cítily akceptovány a pochopeny. Naši účastníci mají možnost najít si nové kamarády, kteří zažívají podobné výzvy a mohou si vzájemně pomáhat a podporovat se.
Na NSD pracujeme s motivačním systémem, který pomáhá dětem lépe se orientovat v pravidlech a podněcuje je k pozitivnímu chování. Každé dítě má svůj vlastní motivační pás, na kterém si na začátku kurzu vybere pět obrázků dle svého výběru. Pokud během lekce dojde k porušení pravidel, která si děti společně s lektorem stanovily, ubíráme z pásu jeden obrázek. Důležité je, že pokud na konci lekce nějaký obrázek chybí, dítě nemůže jít do herny. Na druhou stranu, pokud během lekce pozorujeme snahu dítěte a jeho pozitivní přístup, má možnost obrázky zpět získat. Motivační pás se uplatňuje i v herně: pokud děti dodržují pravidla a na pásu ani v herně nic nezmizelo, čeká na ně hmotná odměna, jako je sladkost, samolepka nebo malá hračka. Tento systém nejen motivuje děti k dodržování pravidel, ale také posiluje jejich zodpovědnost a schopnost pracovat na svém chování.
Komunikace je mostem, který propojuje všechny ostatní aktivity na našich lekcích, a pomáhá dětem se lépe orientovat ve okolním dění. Považujeme za nesmírně důležité, abychom si během skupinových nácviků o věcech povídali do hloubky. Věříme, že otevřená a upřímná komunikace je klíčovým prvkem při učení se novým dovednostem. Když děti mají prostor sdílet své myšlenky, pocity a zkušenosti, lépe porozumí nejen sobě, ale i druhým.
Během nácviků se zaměřujeme na rozpoznávání a porozumění emocím – jak vlastním, tak emocím druhých. Učíme děti, jak s těmito emocemi pracovat a jak reagovat na různé emočně vypjaté situace. Každou lekci završujeme vedenou relaxací, meditací nebo dýchacím cvičením, která pomáhá dětem uklidnit se a osvojit si techniky, jak si poradit s afektem nebo úzkostmi.
Během nácviků se může stát, že se děti neshodnou. Když děti čelí konfliktu v našem zázemí, mají možnost prožít tuto situaci bez obav z odsouzení nebo negativních důsledků. Naším cílem je situaci pečlivě sledovat, následně opečovat a podporovat děti v tom, aby si navzájem naslouchaly a hledaly řešení, která vyhovují oběma stranám. Tento proces jim umožňuje rozvíjet jejich emocionální inteligenci a komunikační dovednosti.
Na našich lekcích se děti aktivně zapojují do různých scénářů a her, které slouží jako cenný nástroj pro prozkoumání a porozumění složitým sociálním situacím. Scénky, které hrajeme, pokrývají různé aspekty mezilidských interakcí, včetně komunikace, spolupráce a řešení problémů. Tím, že děti vyzkouší různé role, mají příležitost vidět věci z perspektivy druhého, což je zásadní pro rozvoj sociálních dovedností, protože jim umožňuje lépe porozumět emocím a reakcím ostatních.
Kromě hraní scénářů se také zaměřujeme na analýzu videoukázek, které ilustrují různé sociální interakce a konflikty. Tato metoda umožňuje dětem vidět reálné situace a reflexi toho, jak by se mohly chovat. Po shlédnutí videa vedeme diskuzi, ve které děti vyjadřují své názory a pocity k tomu, co viděly. Tímto způsobem se učí kriticky myslet a diskutovat o tom, co je správné a co by mohly udělat jinak.
Na našich lekcích rovněž využíváme různé pracovní listy, které se zaměřují na klíčové oblasti, jako jsou emoce, pozdravy a práce s chybou. Abychom podpořili rozvoj těchto dovedností i mimo naše nácviky, poskytujeme dětem také dobrovolné úkoly na doma. Tyto úkoly umožňují rodinám společně pracovat na tématech, která probíráme a upevnit, co se děti na NSD naučily.
Po skončení nácviků mají děti možnost strávit čas v herně se svými asistenty. To je pro ně odměnou za aktivní účast na lekcích. Mezitím se rodiče přesouvají do terapeutické místnosti, kde je lektorka nácviků provede vším, co se na lekci odehrálo a poskytne rodičům zpětnou vazbu. Vzniká zde prostor pro vzájemné sdílení zkušeností mezi rodiči a poradit se s lektorkou kurzu o věcech, které mají rodiče na srdci.
Individuální lekce jsou u nás přizpůsobeny na míru potřebám každého dítěte. Celý proces začíná úvodní schůzkou s rodiči, kde společně probereme, na čem je potřeba pracovat, jaké situace jsou pro dítě obtížné a jakých cílů by v rámci NSD chtěli dosáhnout. Na základě těchto informací připravuje lektorka kurzu každou lekci tak, aby byla co nejvíce zaměřena na konkrétní potřeby a rozvoj dítěte.
Během individuálních lekcí se věnujeme různým činnostem, které pomáhají dítěti lépe se orientovat ve světě kolem sebe. Společně rozebíráme videoukázky, které lze nahrát i speciálně pro potřeby daného dítěte, a podrobně si povídáme o různých situacích, které děti v danou chvíli tíží a snažíme se najít úlevu a řešení. Pracujeme také s pracovními listy zaměřenými na klíčové dovednosti, jako jsou zvládání emocí, komunikace a řešení konfliktů. Scénky, které hrajeme, jsou přizpůsobeny tak, aby se dítě mohlo soustředit na situace, které jsou pro něj výzvou, ale zároveň byly vedeny zábavnou a bezpečnou formou.
Na konci každé lekce dítě dostane možnost zahrát si deskovou hru dle svého výběru jako odměnu, což zároveň posiluje jeho sociální dovednosti a schopnost dodržovat pravidla. Po každé lekci následuje zpětná vazba pro rodiče, kde společně probereme, jak lekce probíhala a jaké pokroky dítě udělalo.
Tyto individuální lekce nejsou jen o učení, ale i o budování důvěry, posilování sebedůvěry a vytváření pozitivních zkušeností, které dětem pomáhají v jejich každodenním životě.
V případě zájmu o individuální nácviky prosím kontaktujte přímo Bc. Františku Dvořákovou, buď emailem: f.dvorakova@modrapomaha.cz nebo telefonicky na čísle: 778 976 811.
Místo: Modrá pomáhá, z. s., Křídlovická 911/34, 603 00 Brno (Winning Group Arena), Ateliér – nová terapeutická místnost
Termín:
PODZIMNÍ KURZ 2024/2025 – říjen – únor
Pro koho jsou NSD určeny:
Skupiny:
1. skupina (nejmenší děti 6 – 10 let) NAPLNĚNO
2. skupina (prostřední děti 10 – 14 let)
3. skupina (nejstarší děti 14 – 18 let)
Asistence: asistence zajištěna, rodiče nejsou na terapii přítomni (přichází až 30 minut před koncem lekce)
Počet lekcí: 8 (7 lekcí + 1. zkušební lekce zdarma)
(Zkušební lekce je zdarma a proběhne během prvního vypsaného termínu. Pokud budete chtít z jakéhokoliv důvodu Vaše dítě z kroužku odhásit, kontaktujte prosím Bc. Adélu Ročkovou zasláním emailu o zrušení registrace. Pokud tomu tak neučiníte, budeme předpokládat, že máte o kroužek zájem a po zkušební lekci Vám zašleme fakturu pro uhrazení kroužku)
Cena: 1050 Kč/kurz
Organizační pokyny: Veškeré organizační pokyny a informace ke kurzu vč. konkrétních termínů budou zaslány všem přilášeným prostřednictvím e-mailu uvedeného v přihlášce.
V případě zájmu o využití služby budete o jejím konání informování e-mailem s dostatečným předstihem. Přihlašování bude probíhat prostřednictvím rezervačního systému (https://modrapomaha.cz/registrace/), a o termínu přihlašování budete dopředu informováni.
Vedoucí kroužku: Bc. Františka Dvořáková
Má cesta započala v roce 2014 dobrovolnictvím v Akademii nadání, neziskové organizaci v Plzni, kde jsem získala mnoho cenných zkušeností při práci s dětmi s Aspergerovým syndromem a ADHD. Později jsem zde dostala nabídku práce a po dobu pěti let asistovala na nácvikách sociálních dovedností a vedla svůj kroužek deskových her při studiu pedagogického lycea. Zjistila jsem, že práce s dětmi je něco, co mě naplňuje. Cením si dětské upřímnosti, bezprostřednosti a radosti z maličkostí, což je také důvodem, proč s nimi tak ráda trávím čas. Současně mě těší jejich přítomnost, protože žijí teď a tady, v přítomném okamžiku, což je pro život tak důležité a jako dospělí mnohdy tuto schopnost ztrácíme.
Svoji bakalářskou práci jsem věnovala vlivu nácviků sociálních dovedností na vztahy u lidí s Aspergerovým syndromem, při jejíž psaní jsem se ujistila v tom, čemu bych se chtěla v budoucnosti věnovat, protože právě v lekcích NSD vidím hlubší smysl. Nyní mám za sebou půl roku vedení skupinových nácviků a individuálních lekcí a zpětná vazba od dětí a rodičů mě ujistila v tom, že to opravdu smysl má a za to jsem nesmírně vděčná. Když můžeme s dětmi společně růst.
Kontakt: f.dvorakova@modrapomaha.cz, +420 778 976 811